יום שני, 25 ביולי 2011

האם שופט יכול להשפיע על ההחלטה הקובעת כשאין רוב לדעה אחת?

פוסט אורח מאת קרן ילין-מור

חוק בתי המשפט:

בית משפט שנחלקו בו הדעות
[תיקון: תשנ"ב]
80.
(א)
בית משפט הדן במותב ונחלקו דעות השופטים, תכריע דעת הרוב.
(ב)
באין רוב לדעה אחת בענין אזרחי, תכריע דעת אב-בית-הדין.
(ג)
...



בשני פסקי דין שניתנו לאחרונה בבית המשפט העליון נחלקו השופטים בדעותיהם ביחס להכרעה בתיק, ואי אפשר היה לומר כי התגבש רוב לדעה אחת. בשני המקרים הללו בחרו חלק משופטי ההרכב לצרף את עמדתם לעמדה הקרובה אליהם ובכך להשיג רוב לאותה דעה. כך בפסק הדין שניתן בבג"ץ 2651/09 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' שר הפנים (טרם פורסם, 15.6.2011) בנושא חוקיות תיקון שנעשה לתקנות הדרכונים סבר השופט דנציגר, שכתב את העמדה העיקרית בפסק הדין, כי התיקון אינו מידתי, על אף שנעשה בסמכות, וקבע כי בטלות התיקון תיכנס לתוקף בתוך חצי שנה ממתן פסק הדין. השופט לוי, שעמד בראש ההרכב סבר, כי התיקון נעשה בחוסר סמכות, ולאור הפגם החמור יש להכריז על בטלות מיידית. ואילו השופטת נאור סברה כי התיקון נעשה בסמכות והוא עומד בתנאי פסקת ההגבלה, ולכן לשיטתה צריך היה לדחות את העתירה. כדי להימנע מתוצאה אחרת, הצטרפה השופטת נאור "לחלק האופרטיבי של השופט דנציגר ולתוצאה אליה הגיע", וכך הפכה דעתו לדעת רוב.

במקרה נוסף, דנ"א 3993/07 פקיד שומה ירושלים 3 נ' איקאפוד בע"מ (טרם פורסם, 14.7.2011) נאמר בסוף פסק הדין, לאחר דעות כל השופטים שישבו בדין:

"בתיק זה הובעו שלוש דעות – זו המקבלת את העתירה לדיון נוסף (מפי שלושה שופטים- פרוקצ'יה, גרוניס וארבל), זו הדוחה אותה (מפי שלושה שופטים-נאור, רובינשטיין וג'ובראן), וזו הדוחה אותה אך בכפוף לקביעת נקודת זמן ספציפית לתחולת ההלכה שבפסק הדין נשוא הדיון הנוסף (השופטת חיות). לשם תוצאה אופרטיבית ובת ביצוע בדיון הנוסף, החליטו שלושת השופטים בעלי הדעה הדוחה את הדיון הנוסף ליתן ביטוי למיצוע כולל שבין הדעות בתיק, ועל כן להצטרף בתוצאה האופרטיבית לדעת השופטת חיות. על כן יוכרע הדין בדעת רוב כמותה."

בשני המקרים הללו הצטרפו השופטים לתוצאה שונה מזו שהגיעו אליה בפסק דינם המנומק, ובכך עקפו למעשה את הוראת סעיף 80(ב) לחוק בתי המשפט, הקובעת, כי "באין רוב לדעה אחת בענין אזרחי – תכריע דעת אב-בית-הדין". אם השופטת נאור לא היתה מצטרפת להכרעתו האופרטיבית של השופט דנציגר, אזי העמדה שהיתה מתקבלת היא עמדתו של השופט לוי, שהיה אב בת הדין. באותה מידה, בעניין איקאפוד, העמדה שהיתה מתקבלת היתה עמדתה של השופטת פרוקצ'יה.

כפי שציינה השופטת נאור בעניין האגודה לזכויות האזרח הנ"ל, מהלך שכזה בוצע כבר בעבר בפסיקת בית המשפט העליון, ואף קיבל גושפנקא (גם אם לא במעמד של הלכה מחייבת) בדנ"א 3730/03 אברהם רובינשטיין ושות' חברה קבלנית בע"מ נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבניה חולון (לא פורסם, 29.5.2003), שבו נדחתה בקשה לדיון נוסף ונאמרו הדברים הבאים:

"סעיף 80(ב) הינו כלל הכרעה טכני. הוא מהווה 'פתרון פשוט ובלתי-דמוקרטי'... בבחינת 'הרע במיעוטו', שכל מטרתו למנוע מבוי סתום ומבוכה במצבים שבהם אין רוב לאף אחת מדעות שופטי ההרכב. מאופיו זה של הסעיף מתחייב, כי הפעלתו תיעשה רק כמוצא אחרון, כאשר אין שופטי ההרכב מצליחים להגיע למכנה משותף מוסכם כלשהו, אשר יאפשר הכרעת רוב מהותית ומושכלת. מכאן, שהחלטתו של שופט להצטרף לדעת חברו, שאותה הוא מוצא כקרובה ביותר לדעתו שלו - אף שהיא שונה ממנה - הינה רצויה ומבורכת. יצירה זו של 'קואליציה' בין רוב שופטי ההרכב מאפשרת גיבושה של תוצאה סופית מושכלת ומכוונת, אשר איננה נגזרת מכלל טכני שרירותי. תוקפה המוסרי והחברתי של תוצאה כזו רב מזה של החלטה המבוססת על דעת יחיד. הכרעה כזו תואמת את תכליתו העיקרית של סעיף 80, הבאה לידי ביטוי בסעיף-קטן (א), שלפיו 'בית משפט הדן במותב ונחלקו דעות השופטים, תכריע דעת הרוב'... דברים אלה פשוטים הם וברורים מאליהם."

לדעתי, ניתן להרהר שוב אחרי קביעה זו, ממספר סיבות. ראשית, ניתן לטעון, כי תוצאה זו אינה עולה בקנה אחד עם עמדת המחוקק כפי שהובעה בסעיף 80(ב) הנ"ל, ולא יכולה להוות פרשנות סבירה ללשון הסעיף, שכן מבחינה מהותית קשה לטעון שנוצר רוב לדעה אחת. שנית, תוצאה אפשרית של הסעיף, כפי שאכן קרה בעניין איקאפוד, היא שהעמדה שנתקבלה בסופו של דבר נתמכה על ידי שופטת אחת בלבד מתוך שבעת השופטים. תוצאה זו מעוררת קושי ביחס ללגיטימיות ההחלטה. שלישית, מהלך שכזה מעורר קשיים פרקטיים, שכן לא ברור מהי ההנמקה המחייבת הנגזרת מפסק הדין. אמנם ישנם מקרים אחרים שבהם לא ניתן לגזור הלכה מחייבת מפסק הדין, שכן השופטים נחלקו בדעותיהם ביחס להנמקה, אולם במקרים שהוצגו אין אפילו הסכמה אמיתית ביחס לתוצאה האופרטיבית של פסק הדין, אלא התוצאה הושגה רק באמצעות סטיה מהעמדה של חלק מהשופטים.

לטעמי, גם שאלת "התוקף המוסרי והחברתי" של החלטה שכזו (בהתייחס לדבריו של השופט מצא בעניין רובינשטיין הנ"ל) שנויה במחלוקת, וראויה לעיון ודיון. אין ספק כי קיימים מספר פתרונות אפשריים למצב שבו השופטים נחלקו בדעותיהם, והפתרון שנבחר בסעיף 80(ב) אינו היחיד, ואולי לא האופטימלי, אולם כל עוד לא תוקן הסעיף, יש ללכת בעקבותיו.

בשולי הדברים נציין, כי ה"טקטיקה" שננקטה בעניין האגודה לזכויות האזרח ובעניין איקאפוד אינה האופציה היחידה שבה נוקט בית המשפט על מנת לפתור מצבים של מחלוקת בין השופטים. בע"א 5964/03 עזבון המנוח אדוארד ארידור ז"ל נ' עיריית פתח תקווה (טרם פורסם, 16.2.2006) נחלקו שלושת השופטים בדעותיהם, ועל כן החליטו על עריכת דיון נוסף בתיק. ברע"א 10520/03 בן גביר נ' דנקנר (טרם פורסם, 12.11.2006) הוחלט בדעת רוב שיש לקבל את הערעור, אולם בעוד שהשופטת פרוקצ'יה סברה כי יש לפסוק לזכות המערער סכום של 15,000 ₪, השופטת ארבל סברה כי סכום הפיצויים צריך לעמוד על 1 ₪. נקבע בפסק הדין, כי יש מכנה משותף בדעת רוב לפסיקת הסכום שהציעה השופטת ארבל, ולכן עמדתה התקבלה. מובן, כי ישנם גם מקרים שבהם פועל בית המשפט העליון בהתאם לקבוע בסעיף 80(ב), וניתן לציין כדוגמאות את בג"ץ 8111/96 הסתדרות העובדים החדשה נ' התעשיה האווירית לישראל בע"מ, פ"ד נח(6) 481 (2004), וכן את ע"א 1445/04 בייזמן השקעות בע"מ נ' חליוה (טרם פורסם, 13.11.08) (פסק הדין בדיון נוסף בתיק ניתן ביום 17.7.2011).


לדיון בסעיף 80 לחוק בתי המשפט ראו: רון שפירא "אחרי רבים להטות – סעיף 80 לחוק בתי המשפט" עיוני משפט י"ז 393 (1993)


קרן ילין-מור היא תלמידה לתואר שלישי במרכז צבי מיתר ללימודי משפט מתקדמים, אוניברסיטת תל-אביב.

11 תגובות:

  1. קרן, פוסט מרתק.
    נהנתי.

    לכשעצמי, תמהתי, האם שופט רשאי לפסוק "לתוצאה אופרטיבית" בניגוד להנמקתו. להבדיל אלפי הבדלות ממצב בו השופט משתכנע מנימוק חברו, כאן הוא עומד על הנמקתו המקורית, אך פוסק לתוצאה שנוגדת אותה.
    יש מי שיאמר שיש במעשה מעין זה משום השרירות - הדין, אליבא דשופט, הוא אחד, אך על אף זאת הוא פוסק לתוצאה אחרת.

    השבמחק
  2. איזה יופי !!

    2 הערות:
    1. שאלה ראשונה היא האם אפשר בכלל לסדר את הכרעות השופטים על ציר אחד ?
    [לדוגמה, האם אפשר לסדר ולדרג את הכרעות השופטים מן החמור לקל: שופט א' דוחה התביעה ופוסק 30,000 הוצאות; שופט ב' דוחה התביעה ללא הוצאות; שופט ג' מקבל את התביעה ופוסק 1 ש"ח בלבד; שופט ד' מקבל את התביעה ופוסק פיצוי קטן 20,000; שופט ה' מקבל את התביעה ופוסק פיצוי גדול 500,000]

    רק במקרים שבהם לא ניתן לדרג את הכרעת השופטים [קרן: כאשר ההכרעות אינן טרזיטיביות או אינן דו-מימדיות], אז לא ניתן למצוא מהי ההכרעה החציונית, ולכן אז אולי מוצדק להחיל את סעיף 80(ב) - אימוץ דעת אב בית-הדין תוך התעלמות מהכרעות כל יתר השופטים.

    2. אבל כאשר כן ניתן לדרג את הכרעת השופטים לפי סדר, אזי ברור שהשופטים צריכים לקבל את הדעה החציונית. כפי שזה קורה בפועל.
    אני לא מסכים שיש כאן שינוי של ההכרעה המקורית, אלא פשוט 'שיכלול' של סעיף 80(א): לאחר ההכרעה, השופטים מציינים כי לעניין ההחלטה האופרטיבית (בלבד), דעת השופט החציוני היא זו שתכריע. ומכיוון שסעיף 80 אינו אומר זאת במדויק, השופטים האחרים "מצטרפים" באופן מלאכותי אל הדעה החציונית, וזאת לצורך גושפנקא משפטית של מימוש הצו האופרטיבי בלבד.
    בוודאי שפיתרון זה עדיף בהרבה על פני אימוץ דעתו של אב בית-הדין - שהיא שיטה שרירותית הרבה יותר.

    שימו-לב שגם בהכרעה לפי השופט החציוני, ישנה התעלמות מוחלטת בכל יתר ההחלטות של השופטים האחרים - ובפרט התעלמות מעוצמת ההחלטות.
    נקודה זאת מונעת חלק ניכר מההתנהגויות האסטרטגיות של השופטים.
    ניתן היה לחשוב על שיטה אחרת, שעורכת 'מיצוע' של הכרעת השופטים, כולל עוצמת ההכרעה, ושיטה זו תהיה לכאורה צודקת ומדויקת יותר. ברם, אז היה פתח גדול מאד להתנהגות אסטרטגית של השופטים [להקצין את ההכרעה שלהם, על מנת להסית את הממוצע לכיוון הרצוי להם].

    ברק ירקוני

    השבמחק
  3. הבעיה המוצגת בפוסט הינה "בעיה" שידועה היטב במודלים כלכליים מודרניים מתורת המשחקים. הסעיף, למעשה, מאפשר שלשופטים תעמוד האפשרות ל"second best" מאשר חוסר אופרטיביות של דעתם. כך, הם יכולים במידה רבה לאכול את העוגה ולהותירה שלמה - הן לכתוב את דעתם המלאה (שלימים כמובן מהווה נדבך חשוב בדין הישראלי והמשך פיתוחו) והן להגיע לפתרון ספציפי רצוי לטעמם במקרה מסוים.

    למען האמת, כשאני חושב על כך יותר, זה אולי אחד הסעיפים היחידים שמאפשרים לשופטים לגשר על פער כאמור...

    (נפתלי לפידות)

    השבמחק
  4. נהניתי לקרוא

    ד. פרוקצ'ה

    השבמחק
  5. לזיו, תודה רבה! אני מסכימה איתך. אני לא מבינה למה השופט מצא רואה בפתרון הזה "רצוי ומבורך".

    ברק - תודה רבה על הניתוח המעניין. אני צריכה לחשוב על זה עוד, אבל כמה הערות ראשוניות. לדעתי צריך להבחין בין שתי מצבים נפרדים. הראשון הוא המצב של פסקי הדין בעניין איקאפוד והאגודה לזכויות האזרח, שבהם חלק מההרכב מגיע לתוצאה מסוימת אבל משנה את העמדה הסופית כדי לגבש רוב לעמדה מסוימת, לבין מצבים כמו פסק הדין בעניין בן גביר, שבהם בית המשפט סבור שהתגבש רוב לעמדה מסוימת, שלדעתי אלה המצבים העיקריים שאתה מתייחס אליהם. גם במצבים האלה אני לא בטוחה שהפתרון שננקט הוא נכון. מבחינת עמדת המחוקק, הפתרון הזה דומה לסעיף 80(ג)(2) (שלא הובא בטקסט) הנוגע לענישה פלילית, ולדעתי מכלל הן אתה שומע לאו. שנית, זו שאלה תורת משפטית מדוע לנקוט בפתרון החציוני, ולטעמי המחוקק צריך לתת את הדעת עליה. יתכנו טעמים להעדיף את עמדת אב בית הדין. שלישית, בעניין בן גביר (כדוגמה) אני לא בטוחה שיש הצטרפות אמיתית של השופטים לעמדה החציונית. קיים שוני משמעותי בין פסיקת פיצויים של 1 ש"ח לבין פסיקת פיצויים של 15,000 ש"ח (ואפשר להקצין זאת עוד יותר), והתוצאה האופרטיבית של פסק הדין מתעלמת משוני זה.

    השבמחק
  6. לנפתלי לפידות - זו נקודה מאוד מעניינת. האם לדעתך זוהי תוצאה טובה?

    השבמחק
  7. גם אצל המחוקק קיימת אפשרות תיאורתית שדעת יחיד (דעת אב בית הדין) תהיה העמדה המחייבת, נניח בתיק איקיפד לו הייתה השופטת נאור אם בית הדין. לפיכך הטקטיקה שבא השתמש פה ביה"מ לא בהכרח יוצרת תקדים בנושא זה.

    גיל

    השבמחק
  8. קרן, פוסט מעולה!

    אני אישית מקבל לגמרי את הגישה של נאור, ואני אפילו לא חושב שזו פרשנות מרחיקת לכת של החוק
    (בסופו של דבר, תפקידו של שופט הוא להכריע).
    כמובן שיהיה נכון לעגן בחוק את האפשרות של "קואליציה תוצאתית" כמדרגת ביניים מתחת לאוטוקרטיה תוצאתית בראשות אב בית הדין.

    השבמחק
  9. גיל, אני מסכימה. עדיין באיקאפוד היתה תוצאה מוזרה, מכיוון שהיו שתי קבוצות של שלושה שופטים, ובכל זאת השופטת הבודדה היא שהפכה לדעת רוב.

    פיליפ, תודה :-)
    אנחנו יכולים להסכים שלא להסכים. ברור שעדיף שההסדר יעוגן בחוק, גם כי לדעתי סעיף 80 בנוסחו הנוכחי לא סובל את הפרשנות הזו. כך או כך, יש בעייתיות רבה בעיני בסטיה מהתוצאה המנומקת שהשופט הגיע אליה, רק כדי שתוצאה אחרת לא תתקבל.

    השבמחק
  10. גם אני חשבתי שזה פוסט מעולה.
    מעניין לראות באיזה פסקי דין לא הצליחו השופטים לגבש רוב לאף דעה. מדובר בפסקי דין מאוד חשובים (חלקם בדיון נוסף; חלקם במסגרת פסק דין עליו נערך דיון נוסף). הנטייה של שופט היושב בתיקים כאלה להתגמש בהנמקה ובתוצאה היא, ככל הנראה, קטנה יותר מאשר בדרך כלל (ולכן לא מושג תחילה רוב).

    השבמחק
  11. אכן פוסט מעניין.
    עם זאת, אני בוחר לקבל את הניתוח של ב' ירקוני.

    השבמחק