יום שני, 12 בספטמבר 2011

האם ניתן להגדיל את סכום הפיצויים באמצעות הרחבת חזית?


בפוסט קודם התייחסתי למספר פסקי דין שניתנו על ידי בית המשפט העליון בנושא הרחבת חזית. הפעם אבקש להתייחס לפסק דין חדש שניתן לאחרונה ועוסק אף הוא בשאלה של הרחבת חזית. 


במסגרת ע"א 8570/09 חגולי נ' עיריית ראשון לציון (2011) נדונו שני ערעורים על פסק דין של בית המשפט המחוזי, אשר דן בתביעתם של המשיבים כנגד עיריית ראשון לציון לאכיפת הסכם, ולחלופין לפסיקת דמי שימוש ראויים בגין שימוש בחלקת מקרקעין שלהם.
במסגרת פסק דינו קיבל בית המשפט המחוזי את טענתם החלופית של המשיבים, לפיה יש לפצותם בגין הפסד דמי השכירות בתקופה שבין העברת החזקה במקרקעין לעירייה, ועד למועד השבתם לידי המשיבים. שיעור הפיצוי נאמד על-בסיס חוזה שכירות, אשר נחתם בין המשיבים לבין בנק לאומי טרם מסירת המקרקעין לידי העירייה. הפיצוי הועמד על סך של כ-14,000 דולר לחודש.
במסגרת ערעורה לבית המשפט העליון הלינה העירייה על גובה הפיצוי האמור. בין היתר, נטען, כי המשיבים תבעו במקור סעד בגובה של 9,000 דולר לחודש בלבד, בעוד שבית המשפט המחוזי פסק סעד של 14,000 דולר לחודש, קרי סעד גבוה מזה שנתבקש בכתב התביעה בראש נזק זה.
בית המשפט העליון דחה טענה זו, בקובעו, בין היתר, כדלקמן:
"הלכה היא, שכאשר קיימת הסכמה מפורשת, או מכללא, של בעל הדין שכנגד להגשת ראיה, אין מניעה להרחבת היריעה. לשון אחר, בעל דין שאינו מתנגד לראיות שהוצגו בהליך, רואים אותו כאילו הסכים מכללא להרחבת גדרי הדיון, וזאת אף אם הראיות חורגות מהנדרש בהקשר זה בכתב הטענות... במקרה שלפנינו, נוכח העובדה שהעירייה לא השיגה על צירופו של חוזה השכירות לתצהיר העדות הראשית מטעמם של המערערים ועל ההסתמכות עליו (שנמשכה גם בסיכומי המערערים) ניתן לראות בה כמסכימה מכללא להרחבת יריעת המחלוקת. כפי שנפסק, 'בהסכמתו של בעל דין להרחיב את יריעת המחלוקת מעבר לעילות המנויות בכתב התביעה, טבועה גם ההסכמה שאם ימצא בית המשפט ממש בעילה הנוספת גם ייתן בגינה את הסעד המתבקש מכך' (ע"א 1694/92 חברת אול שירותים נ' מושיץ, פ"ד מט(2) 397, 412 (1995). דברים אלה יפים אף לענייננו."
קביעתו של בית המשפט העליון בעניין עיריית ראשון לציון מעניינת. משמעותה הינה כי בנסיבות מסוימות תובע יכול להרחיב חזית לא רק לגבי טענותיו העובדתיות בכתבי טענותיו, כי אם גם לגבי הסעד המבוקש בגין טענות אלה. קביעה זו מעוררת מספר קשיים:

ראשית, בהתאם לתקנות האגרות, התשס"ז-2007, בית המשפט לא ייזקק להליך בגינו לא שולמה מלוא האגרה. ואולם, כפועל היוצא מפסק הדין, תובע יכול לזכות בסעד הגבוה מזה בגינו שולמה אגרה (וזאת, עקב מחדלו, כביכול, של הנתבע, אשר לא התנגד להרחבת החזית);
שנית, על פי רוב, בתביעות כספיות נקבעת סמכותו של בית המשפט על-פי גובה התביעה. מתן אפשרות לתובע להרחיב חזית אף לגבי סכום התביעה עלול להביא למצב אשר בו הדיון במחלוקת ייצא מגדר סמכותו של בית המשפט הדן בתביעה, כמו גם למצב שבו בית המשפט יפסוק סעד שאינו בסמכותו (למשל, במצב בו מביא התובע – ללא התנגדות הנתבע - ראיות לנזקים בסך למעלה מ-2,500,000 ₪ במסגרת תביעה הנדונה בבית משפט השלום).
שלישית, ניתן לטעון, כי הרחבת חזית בנושא הסעד אינה עולה בקנה אחד עם הכלל, לפיו בית המשפט לא יפסוק לתובע סעד שלא נתבע בכתב התביעה. ואכן, בפסק הדין הנזכר לעיל אוזכר כלל זה, תוך שבית המשפט קובע כדלקמן:

"אמנם, ככלל אין לפסוק סעד העולה על זה שאותו ביקש התובע בכתב התביעה. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לחרוג מן הכלל האמור. בהקשר זה, הצביעה ההלכה הפסוקה על שלושה תנאים מצטברים, אשר בהתקיימם עשוי בית המשפט לפסוק סעד הגם שלא נתבקש באופן מפורש: התנאי האחד הוא, כי הצדק או הצורך ללבן את השאלות המהותיות שבמחלוקת מחייבים את מתן הסעד. השני הוא, כי מדובר בסעד הנובע באופן ישיר מן הסעד שהתבקש. התנאי השלישי הוא, כי נתבררו כל הראיות הדרושות להכרעה באשר לסעד הנדון, כך שאין צורך בקיומה של התדיינות נוספת..."

בהמשך פסק דינו הגיע בית המשפט העליון בעניין עיריית ראשון לציון למסקנה, כי באותו מקרה מתקיימים שלושת התנאים לקיום החריג לכלל. ואולם, עולה השאלה האם אכן מתקיים התנאי השני מבין התנאים לעיל (המחייב כי הסעד שניתן "נובע באופן ישיר" מהסעד שנתבע במקור). שהרי, אם כל סעד כספי בסכום הגבוה מהסכום שנתבע בכתב התביעה "נובע" ממנו "באופן ישיר", הרי עלול להיווצר מצב בו ירוקן הכלל האמור מתוכן.

6 תגובות:

  1. אני מעריך שאין כאן הלכה חדשה, אלא פספוס של פוגלמן. זה קורה לא מעט ששופטי העליון 'מעקמים' הלכות בסדר דין אזרחי - עבור המקרה הספציפי, כאשר יישומן כהלכה מחייבת אינו אפשרי כלל.
    שער בנפשך הלכה מחייבת כאמור. האם העירייה היתה אמורה להתנגד לצירוף החוזה כראיה ? הרי ברור שהחוזה כשיר לשמש כראיה ולא ניתן לפסול אותו. אבל לכאורה, יש חובה דיונית לבקש לפסול כל ראיה אשר ממנה עולה נושא שלא נזכר בכתבי הטענות. אבל אין זכות לפסול ראיה על בסיס שכזה ! היתכן שיש חובה דיונית להגיש בקשה שאין זכות לקבל אותה ??
    לכאורה, עולה מפסק-הדין חובה להצהיר בפני בית המשפט ש"אי-הגשת בקשה לפסילת ראיה, לא משתמע ממנה הסכמה להרחבת חזית". (וזה לא ממש נשמע כמו משהו שהוא מכבד את בית-המשפט...).
    ממילא בדרך-כלל הצדדים מסכימים בפתח דיון ההוכחות הראשון, והסכמתם נרשמת בפרוטוקול: "הצדדים מסכימים שלא תותר כל הרחבת חזית...", ואז בית המשפט מנוע מלקבוע הסכמות משתמעות כלשהן להרחבת חזית. יתכן שמעתה, הצהרת הצדדים כאמור הנה חשובה שבעתיים ויש להקפיד עליה. אם כי לדעתי כאמור, אין זה סביר שפסק-דין זה יהפוך להלכה.
    ברק ירקוני

    השבמחק
  2. ברק, הערה יפה ונכונה. הרבה פעמים בתי משפט עושים שימוש בפרוצדורה על מנת להגיע לתוצאה צודקת מבחינתם. בפסק הדין של פוגלמן היה מדובר בדחיית ערעור וערעור שכנגד (ככל הנראה השופטים לא רצו להתערב בפסק הדין של המחוזי). בהחלט ייתכן כי זה מה שעמד מאחורי ההחלטה הזו. ולגבי יתר העניינים והתהיות שהעלית - הדברים אכן מעוררים שאלות לגבי דרך ההתנהלות הנדרשת במצב שכזה.

    השבמחק
  3. היי נועם. כסטודנט למשפטים בתל אביב אני שמח שגיליתי את הבלוג שלך. ראיתי שסיימת בהצטיינות יתרה - שאפו. הרבה מהכתבות שלך עזרו לי בהבנת החומר הנלמד בשנה ב', לרבות סיכומי חומר רלוונטיים. אני מקווה שתמשיך לעדכן אותנו בהגיגייך באופן שוטף.

    השבמחק
  4. אני חושב שיש פה בעיה אחרת: איזו הרחבת חזית יש פה בכלל?
    אם התובע תובע פיצוי בגין אבדן דמי שכירות בגובה 9000 דולר לחודש, ולצורך כך מביא ראיות לכך שנכס מסוג זה מושכר ב- 14,000 דולר לחודש, אין כאן לדעתי שום הרחבת חזית. שני הצדדים מנהלים את המשפט מתוך הבנה שהתובע לא מבקש יותר מ-9,000 דולר, ורק מנסה להוכיח שמדובר בסכום סביר, ואפילו על הצד הנמוך.
    הרחבת חזית יכולה להתרחש לדידי רק כאשר צד למשפט מעלה טענה שאינה יכולה להתיישב עם טענתו בכתב התביעה / הגנה. כאן לדעתי זה לא המצב.

     

    השבמחק
  5. אנונימי תודה,
    אני מסכים עם הערתך. גם לדעתי, הדברים לא היו צריכים להיבחן מנקודת מבט של הרחבת חזית, אלא בהסתמך על הלכות אחרות.

    השבמחק