יום רביעי, 3 באוגוסט 2011

מחאת הרופאים – האם בג"ץ עלול להפוך לבית דין על לעבודה


אתמול (2.8.2011) דן בג"ץ בעתירה אשר הוגשה כנגד שביתת הרופאים מטעם חולים אשר נפגעים מהשביתה. עתירה זו הוגשה ונדונה לאחר שעתירה אחרת אשר הוגשה לפני מספר חודשים על ידי נפגעים משביתת הפרקליטים בפרקליטות המדינה, נדונה בפני בג"ץ, וזה הצליח להביא לסיומה באמצעות הסדר פשרה בין הצדדים.

היזקקותו של בג"ץ לעתירות אלה מעלה שאלות בדבר מהות סמכותו לדון בהן. על פני הדברים, הדיון וההכרעה בענייני השביתה מצויים בסמכותו של בית הדין לעבודה. סמכותו של בג"ץ לדון בעתירות אלה הינה, לכל היותר, סמכות מקבילה (כלומר, סמכות הקיימת במקביל לסמכותו של בית הדין לעבודה). ואכן, בבית הדין האזורי והארצי לעבודה היה תלוי ועומד הליך אחר העוסק בשביתת הרופאים.
  
מתי בג"ץ אמור לעשות שימוש בסמכותו המקבילה? בפסיקה נקבע, כי רק מקרים חריגים ויוצאי דופן יצדיקו דיון של בג"ץ בסוגייה זו, וזאת מכיוון שלעותר קיים סעד חלופי בדמות פנייה לבית הדין לעבודה. מסיבה זו, לא פעם נדחות על הסף וללא דיון עתירות אשר לבית הדין לעבודה קיימת סמכות לדון בהן.

בהחלט ניתן לטעון כי שביתת הרופאים הינה מקרה חריג ויוצא דופן המצדיק היזקקות של בג"ץ לעתירה (והדברים נכונים במיוחד אחרי שבג"ץ הצליח להביא לסיום שביתת הפרקליטים).

ואולם, העניין הוא שבתוך כחצי שנה מוצא עצמו בג"ץ דן פעם שנייה בעתירה בנושא שביתות  (חרף סמכותו של בית הדין לעבודה); העניין הוא גם שלצד שביתת הרופאים, היו ועשויות להיות שביתות נוספות אשר גם הן הרות גורל מבחינת המדינה – שביתת העובדים הסוציאליים, שביתת המורים, שביתת עובדי הנמלים ועוד. שביתה שביתה ונפגעיה שלה; העניין הוא אף שהמחוקק יצר את בית הדין לעבודה וקבע את כללי הסמכות שתוארו לעיל על מנת שעניינים אלה יידונו בפני ערכאה מומחית ומקצועית בדמות בית הדין לעבודה והיזקקותו של בג"ץ לעתירות עלולה, גם אם שלא במתכוון, לפגוע במעמדו של בית הדין לעבודה. ראוי כי דברים אלה יובאו בחשבון.   

ואחרי כתיבת ופרסום דברים אלה, הזדמן לי לקרוא את ההחלטה שניתנה בעתירה היום (3.8.2011):

 
מקריאת ההחלטה עולה, כי גם בית המשפט העליון מודע לקושי העולה מהתערבותו. לאור האמור, ואם אכן קיים קושי כזה ויש צורך בהתערבות בית המשפט העליון, יש לדעתי לחשוב על יצירת כלים פרוצדוראליים מתאימים על ידי המחוקק (למשל, זכות ערעור או מתן אפשרות לבקש רשות ערעור על החלטות בתיקים מסוימים).

8 תגובות:

  1. מעניין. אתה מתאר בעיה של פורום שופינג.
    האם ידוע למה העותרים מעדיפים את בג"צ על פני ביה"ד לעבודה ? (בג"צ זול/מהיר יותר ? ביה"ד מוטה עובדים ?)
    ברק

    השבמחק
  2. למה אתה חושב ששביתת הרופאים יכולה להיות "מקרה חריג ויוצא דופן המצדיק היזקקות של בג"ץ"?

    השבמחק
  3. ברק, שרון ואנונימי, תודה!
    1. בג"ץ אינו בהכרח זול או מהיר יותר מבית הדין לעבודה. יש לשים לב שבשתי העתירות, העותרים הם צדדים שלישיים (ולא עובד או מעביד). הגשת העתירה לבג"ץ יכולה להסיט את אור הזרקורים מיחסי עובד ומעביד לאותם צדדים שלישיים ובכך לסייע בסיום הסכסוך. בנוסף, ייתכן שיש עדיפות מסוימת לבג"ץ, בשל הניסיון שלו בהליכים הקשורים למדינה.
    2. שביתת הרופאים עוסקת בנושא ציבורי חשוב ביותר, בסדר גודל יחסית גדול, ולכן אפשר לטעון כי מדובר במקרה חריג. יחד עם זאת, כפי שציינתי, מדובר בעניין של שיקול דעת ועשוי לקום קושי לטעון כי שביתות אחרות אינן חשובות ואינן מצדיקות דיון בבג"ץ.

    השבמחק
  4. מעניין מאוד. האם אפשר לכפות על הצדדים לפנות לבוררות?

    השבמחק
  5. בעיקרון, במשפט הפרטי אין אפשרות לכפות על צדדים בוררות. יחד עם זאת, במסגרת חוק יישוב סכסוכי עבודה קיים הליך שכזה.

    השבמחק
  6. אני חושב שאני מדבר בשם כולנו כשאני אומר שפלטתי אנחת רווחה ענקית כשהם הודיעו על הסכם ביניים. כאחד שבן משפחתו הקשיש נשלח הביתה דקות ספורות לפני ניתוח בגלל מחסור בכוח אדם - כשהוא כבר צם 3 ימים לקראת הניתוח, אין מאושר ממני שמקרים כאלה לא ישובו בעתיד הקרוב.

    השבמחק